خواص و معجزه آب درمانی برای سالمندان

آب درمانی یا هیدروتراپی شکلی از درمان است که در آن از حرکات کششی و نرمشی خاصی متناسب با نوع بیماری فرد استفاده میشود. یکی از بهترین راه ها برای بهبود عملکرد بدن و تسکین درد در دوران سالمندی آب درمانی است که فواید زیادی دارد. در این مقاله به آب درمانی برای سالمندان و خواص و موارد منع مصرف آن می پردازیم. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آبدرمانی چیست؟

آبدرمانی یکی از بهترین و سالم­ترین روش­های درمانی است که به­وسیله­ی آب انجام می­شود. سالمندان با قرار گرفتن در آب و انجام تمرینات و حرکات مخصوص به خود، می­توانند در جهت تسکین دردها قدم بزرگی بردارند. این روش درمانی می­تواند بر ابعاد مختلف جسمی و روحی فرد تاثیر بگذارد. آبدرمانی در سالمندانی که کمردردهای شدید دارند و با کاهش تراکم استخوان روبه­‌رو هستند، می­تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

خواص و معجزه آب درمانی برای سالمندان
با ورود افراد به سنین میانسالی و بالاتر، پزشکان توصیه می کنند که از طریق ورزش و فعالیت های روزانه مراقب سلامتی خود باشند. این در حالی است که بسیاری از افراد مسن قادر به انجام ورزش در زمین و باشگاه های ورزشی نیستند. حتی برخی از آنها نمی توانند پیاده روی روزانه داشته باشند. بنابراین به آنها توصیه می شود این تمرینات را در آب انجام دهند و از مزایای آب درمانی بهره مند شوند.

فواید آب درمانی برای سالمندان

خواص و معجزه آب درمانی برای سالمندان

  • بهبود گردش خون
گردش خون صحیح می تواند از رسوب املاح مختلف در کلیه ها و کبد جلوگیری کرده و از بروز بیماری های کلیوی در سالمندان جلوگیری کند. افراد مسن زمان بیشتری را به نشستن می گذرانند که این امر می تواند باعث ابتلای آنها به بیماری های مختلف شود. بسیاری از این بیماری ها با آب درمانی و گردش خون مناسب قابل پیشگیری هستند.بهبود حرکت روده ها
آب درمانی به افزایش حرکت روده ها و به دنبال آن درمان یبوست و مشکلات گوارشی کمک میکند.

  • درمان عفونت ریه
آب درمانی با افزایش حجم تنفسی ریه از بروز خلط و عفونت ریه جلوگیری میکند و به پیشگیری از مشکلات ریه در سالمندان کمک فراوانی میکند.

  • درمان بیمایهای قلبی عروقی
آب درمانی برای سالمندان می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد که به نوبه خود باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. این می تواند عملکرد قلب را بهبود بخشد.
  • سلامت ستون فقرات
آب درمانی موجب نرمی و حرارت و کشیده شدن ستون فقرات میشود. بنابراین فرد سالمند با آب درمانی میتواند دردهای جسمانی خود را تسکین دهد.


آب درمانی برای چه سالمندانی مضر است؟

خواص و معجزه آب درمانی برای سالمندان

آب درمانی مانند هر ورزش دیگری ممکن است مشکلات و محدودیت هایی داشته باشد. به عنوان مثال، استخرهای شنا برای سالمندانی که به کلر حساسیت دارند توصیه نمی شود. علاوه بر این، افراد مسن مبتلا به بی اختیاری ادرار نمی توانند از آب درمانی استفاده کنند. یکی دیگر از موقعیت های خطرناک آب درمانی، افراد مسن مبتلا به صرع هستند که ممکن است در آب استخر دچار تشنج شوند که می تواند برای آنها خطرناک باشد.

فواید ورزشهای هوازی برای سالمندان هنگام آب درمانی

  1. انعطاف پذیری مفاصل و سفت شدن عضلات و بهبود بیماری پوکی استخوان
  2. پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی بیماریهای ناشی از کم تحرکی
  3. تسکین دردها و تقویت عضلات بدن سالمندان
  4. جلوگیری از خشک شدن پوست سالمند
  5. تقویت روحیه و درمان افسردگی در افراد سالخورده
  6. افزایش آرامش و آمادگی جسمانی سالمند

دیدگاه پایانی
آب درمانی یا هیدروتراپی برای سالمندان یک روش درمانی بسیار موثر و لذت بخش است که به بهبود بیماریهای مختلف، تقویت روحیه و تسکین درد کمک میکند. هرچند که این روش درمانی مزایای بسیار زیادی دارد، اما میتواند در شرایط خاصی به فرد آسیب بزند. بنابراین بهترین کار این است که قبل از اقدام به استفاده از آب درمانی با پزشک متخصص مشورت شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.