راهکارهای مدیریت رفتار بد سالمندان

راهکارهای مدیریت رفتار بد سالمندان
بدرفتاری سالمندان یکی از مهمترین معضلاتی است که معمولاً پرستاران با آن مواجه هستند. در چنین شرایطی است که مهارت پرستار برای مراقبت از سالمند لجباز و پرخاشگر، اهمیت خود را نشان می‌دهد. شما ابتدا باید بررسی کنید که دلیل پرخاشگری فرد سالمند چیست و سپس به سراغ راهکارهای مدیریت رفتار بد سالمندان بروید. این مطلب چند نکته مهم را به شما آموزش می‌دهد تا بتوانید لجبازی، پرخاشگری و عصبانیت فرد سالمند را مهار کنید.

علت پرخاشگری در سالمندان

طرد شدن از طرف فرزندان، دوستان و آشنایان

  • پرخاشگری در سالمندان با سابقه بیماری‌هایی نظیر افسردگی و اضطراب، ناشی از همین بیماری‌ها می‌باشد.
  • رفتارهای مبهم اطرافیان منجر به نگرانی و بد دلی در سالمندان میشود. سالمند انتظار دارد اطرافیان همان رفتاری را داشته باشند که آنها می‌خواهند.
  • رنجوری روانی از خصوصیات برخی سالمندان است که در اثر مشکلات جسمی بوجود می‌آید. این رفتار سالمندان یک دافعه شخصیتی ایجاد می‌کند و اطرافیان ممکن است با بدخلقی با آنها رفتار کنند.
  • سالمندان مانند دیگر گروه‌های سنی دلایل مختلفی برای پرخاشگری دارند. پرخاشگری در سالمندان می‌تواند به علت زودرنجی و حساسیت زیاد آنها باشد. درک نشدن از سمت اطرافیان باعث احساس عصبانیت در سالمندان می‌شود.
  • برخی اختلالات نورولوژیک مثل : دمانس و آلزایمر زمینه ساز بروز این رفتارها است. در صورت مختل بودن حافظه کوتاه مدت ؛ سالمند فراموش میکند که پرستار سالمند وظایفش را انجام داده و همین موجب ناراحتی سالمند می‌شود.

راهکارهای مدیریت رفتار بد سالمندان

راهکارهای مقابله با خشم و عصبانیت سالمندان

  1. شناسایی علت خشم: فهمیدن دلیل عصبانیت می‌تواند کمک بزرگی باشد. فرآیند پیری اغلب ساده نیست؛ دردهای مزمن و از دست دادن دوستان می‌تواند دلایل طبیعی برای خشمگین شدن سالمندان باشد. همچنین، بیماری‌هایی مانند آلزایمر که موجب زوال عقل می‌شوند، ممکن است باعث کاهش کنترل بیمار بر رفتار و کلمات خود شوند.
  2. صبوری و آرامش: به عنوان یک پرستار یا فرد مراقب، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، برخورد با این عصبانیت‌ها با آرامش و صبوری است. به خشم آن‌ها بی‌توجهی کنید و سعی کنید به آن سخت نگیرید.
  3. تمرکز بر نقاط مثبت: سعی کنید به جنبه‌های مثبت تمرکز کنید. برای جلوگیری از تأثیرات منفی بر خود، پس از مواجهه با عصبانیت سالمند، کمی در معرض هوای آزاد قرار بگیرید یا با یک دوست صحبت کنید تا از جو منفی فاصله بگیرید.

راهکارهای مدیریت رفتار بد سالمندان

راه حل برطرف کردن خشم و عصبانیت سالمندان

سعی کنید علت خشم را شناسایی کنید، فرایند پیری ساده نیست، برای افراد سالخورده که با درد مزمن زندگی می کنند و دوستان بسیاری را از دست داده اند، خشمگین شدن امری طبیعی است، بیماری آلزایمر که موجب زوال عقل می شود باعث می شود که بیمار کنترل کامل بر کلمات و رفتار خود نداشته باشد، به عنوان یک پرستار سالمند بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از کنار آن به آرامی عبور کنید و بر عصبانیت آنها سخت نگیرید.
سعی کنید روی نقاط مثبت تمرکز کنید و برای اینکه تاثیر منفی روی شما نگذارد بعد از عصبانیت آنها کمی در معرض هوای آزاد قرار بگیرید یا با یک دوست صحبت کنید تا جو منفی بر شما حاکم نباشد.

راه حل برطرف کردن زبان تند و توهین های سالمندان

این علام می تواند نشانه شروع آلزایمر باشد، همچنین گاهی عفونت مجاری ادراری می تواند باعث تغییرات رفتاری مانند آشفتگی باشد، باید برای آن ها یک سری قوانین تعیین کنید و به آن ها صراحتا بگویید این رفتارشان را تحمل نمی کنید.
مخصوصا در جای عمومی، کمی احساس گناه دادن نیز شاید موثر باشد، اینکه مثلا به او بگویید پدر اگر مادر این جا بود از این لحن حرف زدن شما ناراحت می شد و یا این که آیا شما دوست دارید این الفاظ را از زبان نوه های خود بشنوید و به آنها یادآور شوید نوه ها به شما به عنوان یک الگو نگاه می کنند و با این کلمات ناخوشایندی که استفاده می کنید به آن ها نیز مجوز استفاده می دهید.

راهکارهای مدیریت رفتار بد سالمندان

احترام به سالمندان

روش های مختلفی وجود دارد تا بتوانید به سالمندان احترام بگذارید مثلا از سالمندان بخواهید شما را نصیحت کنند، با آنان درباره میراث، سنت های خانوادگی و پیشینه صحبت کنید، با سالمندان وقت بگذرانید و به حرف های آن ها با دقت گوش دهید و از آن ها تشکر کنید.
به عنوان فردی که مسئولیت مراقبت از سالمند را بر عهده دارید، باید بتوانید رفتارهای او را مدیریت کرده و خود را کنترل کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.