نشانه های بحران میانسالی و درمان آن

بحران میانسالی هم در زنان و هم در مردان رخ می‌دهد. آیا با رسیدن به میانسالی، از زندگی خود احساس نارضایتی می‌کنید؟ در این مطلب توضیح می‌دهیم بحران میانسالی چیست و درباره نشانه‌های بحران میانسالی، علت‌های آن و چگونگی یافتن آرامش در این مرحله استرس‌زا از زندگی می‌آموزید.

بحران میانسالی و درمان آن

بحران میان‌سالی چیست؟

بحران میان‌سالی به دوره طبیعی زندگی فرد گفته می‌شود که از دوران جوانی وارد میان‌سالی می‌شود.
در طول این زمان بزرگسالان تمایل دارند دستاوردها، اهداف و رویاهای خود را با آنچه در گذشته و در مراحل فعلی زندگی خود می‌خواستند مقایسه کنند. بحران های میان‌سالی در مردان و زنان رخ می‌دهد اما با هم فرق دارد.
مردان بر موفقیت های خود متمرکز هستند و تمایل دارند خود را به دیگران ثابت کنند. در حالی که خانم ها تمایل دارند از ظاهر و جذابیت خود دفاع کنند زیرا بسیاری از افراد میانسال دیگر مسئولیتی به عنوان والدین ندارند آنها می‌خواهند کاری کنند که قبلاً به خاطر حضور بچه ها از آن غافل شده بودند.
افرادی که زندگی خود را بر اساس اهداف و رویاهای خود گذرانده‌اند، نسبت به سایرین دچار بحران‌های میان‌سالی کمتری می‌شوند و رد شدن از این مرحله برایشان آسان‌تر است. اما گروهی دیگر ناگهان متوجه شدند که پیر شده اند، زمان گذشته است و هنوز کاری را که در رویاهایشان می‌خواستند انجام نداده اند، این می‌تواند باعث شود آنها احساس ناراحتی و پشیمانی کنند.
بحران میان‌سالی می‌تواند خفیف یا شدید باشد و بر سلامت، رفاه و عملکرد اقتصادی افراد تأثیر بگذارد. اگر افراد علائم این بیماری را بشناسند و به محض ظاهر شدن این علائم اقدام کنند، می توان آنها را نجات داد.

علایم و نشانه‌ های بحران میانسالی

بحران میانسالی در تمامی افراد به‌ طور یکسان نبوده و توسط ۳ مرحله‌ محرک، بحران و حل موضوع به وجود می‌ آید. مرحله‌ محرک در بحران میانسالی، در واقع عاملی است که سبب ایجاد استرس در این افراد می‌ شود. از جمله عوامل استرس زا که به‌ عنوان محرک در بحران میانسالی شناخته می‌ شوند نیز می‌ توان به از دست دادن شغل و یا بازنشستگی، از دست دادن عزیزان همچون والدین، عدم دستیابی به آرزو ها و غیره اشاره نمود. مرحله بحران در این دوره نیز زمانی اتفاق می‌ افتد که شما فکر می‌ کنید چگونه می‌ توانید با این مسائل دست‌ و پنجه نرم کنید و با آن روبرو شوید. زمانی‌ که تمامی این واقعیات را پذیرفته و می‌ توانید با این مرحله از زندگی خود کنار آمده و با آن به صلح برسید، شما وارد مرحله حل موضوع خواهید شد.

نشانه های بحران میانسالی و درمان آن

وجود بحران میانسالی نیز در افراد دارای نشانه‌ ها و علائمی است که از جمله این نشانه‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. ایجاد تغییرات واضح و ناگهانی در رفتار
  2. ایجاد تغییرات چشمگیر در الگوی خواب
  3. تغییر در وضعیت جسمانی و وزن
  4. تغییرات مشهود در خلق‌ و خو و کناره‌ گیری از جمع
  5. تغییر در رعایت بهداشت شخصی
  6. احساس افسردگی و بی‌ حوصلگی
  7. وجود بیقراری و یا دریافت انرژی بسیار زیاد
  8. زیر سوال بردن معنا و هدف زندگی
  9. خیال‌ بافی و احساس گیجی
  10. احساس غم و اندوه مداوم
  11. تحریک‌ پذیری مکرر
  12. افزایش و یا کاهش میل جنسی
  13. افزایش در اجبار های زندگی
  14. کاهش میل به زندگی


نکات و استراتژی‌های مقابله با بحران میانسالی

1.پذیرش بحران

فرد ابتدا باید وجود این بحران را بپذیرد. تأیید تغییراتی که در فرد اتفاق افتاده است، می‌تواند به او کمک کند راهی برای مدیریت این بحران بیابد.


2.متوقف کردن انتقادات درونی خود

افراد در بحران میان‌رسالی، دستاورد های خود را با دستاورد های دیگران مقایسه می‌ذکنند و این امر یک رفتار کاملاً طبیعی است. وجود انتقادات درونی در این مرحله از زندگی، می‌ تواند بحران میانسالی را بسیار تشدید کند. بنابراین شما می‌ توانید با آگاهی از افکار خود، سبب توقف انتقادات درونی خود شده و با مقابله با آن بسیاری از علایم بحران میانسالی را در خود کاهش دهید.


3.شرکت در جلسات مشاوره

شرکت در جلسات مشاوره و کمک گرفتن از یک روانشناس می‌تواند کمک کند شما بحران میانسالی را به خوبی پشت سر بگذارید. مشاوره ممکن است شامل روانکاوی، دارو درمانی و درمان های جامع باشد.


4.انجام فعالیت‌ های روزانه
 
انجام ورزش، راه رفتن و دویدن‌ های صبحگاهی، شرکت در جمع‌ های دوستانه، معاشرت با فرزندان، همسر، همکاران و غیره می‌ تواند در زندگی کردن شما در زمان حال بسیار مؤثر واقع شده و سبب توقف انتقادات و نشخوارهای ذهنی شما شود.


5.صحبت با عزیزان

بسیاری از افراد به‌ ویژه مردانی که در بحران میانسالی قرار دارند، در هنگام گم‌ گشتگی احساسات و نارضایتی های خود، تلاش می‌ کنند که با دیگران ارتباط برقرار نکنند. زیرا آن‌ ها می‌ ترسند که مردم آن‌ ها را مورد قضاوت قرار دهند و احترام خود را در میان عزیزان خود از دست بدهند. اما به اشتراک گذاشتن احساسات خود با فرزندان، همسر، افراد خانواده، دوستان و غیره می‌ تواند به شما کمک کند تا از این تجربه چالش‌ برانگیز به‌ راحتی عبور کرده و دیگر کم‌ تر احساس تنهایی کنید.


6.درباره‌ی این بحران با افراد موردعلاقه‌تان صحبت کنید

گاهی اوقات، فقط داشتن شنونده‌‌ای دلسوز می‌تواند مفید باشد. می‌توانید با عزیزان‌تان در مورد موضوعات مختلف صحبت کنید. این کار به کاهش ناراحتی‌های ناشی از این بحران کمک می‌کند.


7. اهداف جدید

اگر برنامه‌‌تان برای دوران میانسالی‌ چنگی به دل نمی‌زند، آن را تغییر دهید، اهداف جدید تعیین کنید و دوباره برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، ببینید ترجیح می‌دهید در دوران بازنشستگی کجا زندگی کنید. به سوی تغییرات مثبت گام بردارید تا انرژی تازه‌ای برای شغل جدید یا حتی ازدواج مجدد داشته باشید. فهرستی از هر آنچه می‌خواهید در سال بعد، پنج سال بعد یا بیست سال بعد انجام دهید تهیه کنید. درباره‌ی اهداف شخصی جدیدتان با همسر یا عزیزان‌تان صحبت کنید و چگونگی دستیابی به اهداف خود را بررسی کنید.


8.ورزش و تغذیه سالم

ورزش منظم، یوگا یا مدیتیشن می‌تواند به افرادی که از بحران میان‌سالی رنج می‌برند کمک کند.

نشانه های بحران میانسالی و درمان آن

سخن آخر
بسیاری از افراد به بحران میانسالی اعتقاد ندارند. این موضوع سبب می‌شود زندگی برایشان بسیار سخت‌تر شود. افراد زیادی بحران میانسالی را تجربه می‌کنند یا در معرض خطر آن هستند. این افراد به‌شدت به حمایت اطرافیان و دوستان نیاز دارند. بحران میانسالی ممکن است آغاز زوال شخصی، عاطفی و مالی در زندگی افراد باشد. لازم است برای مقابله با آن اقدامات لازم را انجام دهید تا هم خودتان و هم اطرافیان‌تان از یک زندگی شاد و سالم بهره‌مند شوید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.