ایجاد نشاط و آرامش در سالمندان

در سالمندی عده زیادی از افراد به افسردگی مبتلا شوند، اطرافیان می‌توانند نقش بسزایی در افزایش نشاط سالمندان داشته باشند، افراد در سالمندی نسبت به برقراری ارتباط با دیگران حساس‌تر می‌شوند، نوع ارتباطی که اطرافیان یک فرد سالمند با او برقرار می‌کنند می‌تواند تاثیر زیادی بر روی نشاط فرد سالمند بگذارد
بله، حتی وقتی پیرتر و عاقل‌تر هستیم، استرس می‌تواند از طریق روش‌های شگفت انگیز و هشدار دهنده‌ای بر بدن ما تأثیر بگذارد. این امر باعث می‌شود که ما یاد بگیریم که چگونه استرس را از بین ببریم و راه‌های حفظ آرامش سالمندان را بررسی کنیم.

حفظ آرامش سالمندان در منزل

علل عمده استرس در دوران سالمندی

تغییر در سبک زندگی، بازنشستگی، نگهداری از همسر بیمار، مرگ اقوام، نزدیکان و دوستان صمیمی، کاهش توانانی ها و قوای جسمانی و وجود بیماری های مزمن و ناتوان کننده، نگه داری از نوه ها، نگرانی در خصوص زندگی مستقل و ترس از تنها شدن، نگرانی در خصوص طرد شدگی و یا زندگی در سرای سالمندان، کمبود مجموعه های حمایت کننده اجتماعی از عمده علل ایجاد استرس در سالمندان می باشند.عوامل استرس زای دوره سالمندی از نوع فقدان و برگشت ناپذیر است. وقتی تعداد این استرس ها زیاد و فاصلۀ آنها کم شود و قوای بدنی نیز تحلیل رفته باشد، اثرات مخرب آن بیشتر است.
بی خوابی، کابوس شبانه، کاهش حافظه، کاهش تمرکز، خستگی، ترس و دلهره، کاهش اعتماد به نفس، حواس پرتی، احساس گناه، ناامیدی، اضطراب، ناتمام گذاشتن کارها و تصمیم‌گیری و نتیجه گیری‌های غلط، کج خلقی، فریاد زدن و رفتارهای پرخاشگرانه از جمله عوارض مشکلات مغزی ناشی از استرس است. برای مقابله با استرس در سالمندان باید با آنان در خصوص احساسات و نگرانی‌هایشان صحبت کرد، به آنان اعتماد به نفس داد و آنان را برای استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، عینک، سمعک، در صورت نیاز تشویق کرد.

چرا سالمندان دچار افسردگی می‌شوند؟

درک این نکته مهم است که افسردگی جز اجتناب ناپذیر دوران پیری نیست و نشانه ضعف یا نقص در شخصیت نیست. برای هر کسی، در هر سنی بدون توجه به پیشینه یا موفقیت‌های قبلی در زندگی، می‌تواند اتفاق بیفتد. در حالی که با افزایش سن شما تغییراتی در زندگی مانند بازنشستگی، مرگ عزیزان، کاهش سلامتی، ممکن است بعضی اوقات باعث افسردگی شود. مهم نیست که با افزایش سن با چه چالش‌هایی روبرو می‌شویم. راهکارهایی وجود داشته که می‌توان یک بار دیگر احساس خوشبختی و امید کرده و از سال‌های طلایی زندگی خود لذت ببرید.

علل افسردگی در افراد مسن

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود افسردگی سالمندان اغلب نادیده گرفته شود، از علل ایجاد افسردگی در سالمندان عبارتند از:
  • مشکلات سلامتی
  • تنهایی و انزوا
  • کاهش حس هدف
  • ترس
  • از دست دادن عزیزان

پرستار یک محیط شاد در منزل برای سالمندان ایجاد می‌کند

با استفاده از خدمات پرستاری سالمندان در منزل، یک متخصص آموزش دیده را وارد فضای زندگی سالمندان می‌کند. این روش راحتی فرد عزیز سالمند را به حداکثر می‌رساند. سالمندان دوست دارند در خانه خود پیر شوند. آنها مایلند در داخل خانه بمانند. وقتی گیجی یا اضطراب ایجاد می‌شود، مادر یا پدر سالمندان شما به شدت تحریک می‌شوند. بازگرداندن اشیا آشنا یا یادآوری یک فضای مثبت و آرامش بخش در منزل مهم است. یک مراقب حرفه‌ای سر صحبت با سالمندان را باز می‌کند تا اضطراب آنها را در شب کاهش دهد. عکس‌های خانوادگی یا یک آهنگ آرامش بخش ممکن است به آرامش سالمندان کمک کند. یک مراقب آموزش دیده با صبر و حوصله به فرد مسنی که دارای اضطراب و استرس کمک می‌کند.

تکنیک های رسیدن به آرامش برای سالمندان

  1.  آرامش عضلات
  2. ورزش های آرام
  3. گوش دادن موسیقی های آرامبخش
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.