آب درمانی برای سالمندان

آب درمانی سالمندان
از خواص آب درمانی برای سالمندان چه می‌دانید؟ سالمندی آخرین دوره از زندگی هر فرد است که از حدود ۶۵ سالگی آغاز می­شود. در این دوره روند تغییرات و تضعیف قوای جسمانی شدت می­گیرد و رفتارهای مراقبتی اهمیت ویژه­‌ای پیدا می­کنند. در این دوره سالمندان از انجام بسیاری از اعمال روزمره خود ناتوان میشوند و ترجیح می­دهند از پرستاران و افراد خانواده کمک بخواهند.
سالمندان معمولاً با بیماری­های مختلفی روبه‌­رو هستند و مجبور به استفاده از داروهای متفاوت و روش­های درمانی گوناگونی می­شوند. یکی از این روش­های درمانی که سالمند را دچار عوارض جانبی نمی­کند، آبدرمانی یا هیدروتراپی است. در صورتی که آبدرمانی برای سالمندان به ­شیوه اصولی و منظم صورت گیرد، می­تواند دردهای آنان را تسکین دهد.

آب درمانی برای سالمندان

آب درمانی می تواند شامل حرکات هوازی در آب، یوگا در آب، حرکات قدرتی، شنا و کلیه فعالیت هایی که بر پایه آب قراردارند محسوب شود. براساس تحقیقات انجام شده، تمرینات ورزشی که اساس آنها آب است قادر به بهبود توانایی افراد در کیفیت زندگی آنها در سنین بالاتر می باشد. همچنین ادامه دار بودن آب درمانی مزایای مهمتری نیز برای سالمندان دارد:

بهبود گردش خون
گردش خون صحیح میتواند از رسوب املاح مختلف در کلیه و کبد جلوگیری کند و جلوی بروز بیماریهای کلیوی در سالمندان را بگیرد. افراد سالخورده بیشتر به کم تحرکی دچار میشوند و این باعث بروز بیماریهای مختلفی در آنها میشود. با آب درمانی و گردش خون مناسب از بسیاری از این بیماریها پیشگیری میشود.
بهبود حرکت روده ها
آب درمانی به افزایش حرکت روده ها و به دنبال آن درمان یبوست و مشکلات گوارشی کمک میکند.
درمان عفونت ریه
آب درمانی با افزایش حجم تنفسی ریه از بروز خلط و عفونت ریه جلوگیری میکند و به پیشگیری از مشکلات ریه در سالمندان کمک فراوانی میکند.
درمان بیمایهای قلبی عروقی
آب درمانی برای افراد سالمند موجب افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه اتساع عروق شود. با این کار عملکرد قلب بهبود میابد.
سلامت ستون فقرات
آب درمانی موجب نرمی و حرارت و کشیده شدن ستون فقرات میشود. بنابراین فرد سالمند با آب درمانی میتواند دردهای جسمانی خود را تسکین دهد.

آب درمانی برای سالمندان

این ورزش ها در مورد افراد سالمند ناتوان جسمی و معلولان کاربرد بسیار بالاتری از وزرش در خشکی دارد و طبق تحقیقات انجام شده باعث جلوگیری از پیشرفت ضایعه و حتی گاهی بهبود آن شده است. محققان دریافته اند که بدن سالم دارای عقل و روان سالم است و علم به ما می آموزد که چگونه این امر تحقق می یابد. در اثر ورزش، خون با سرعت بیشتری در بدن به جریان می افتد و سموم حاصل از سوخت و ساز از سلول ها وارد جریان خون و دفع می شوند و کلیه ها وکبد انسان کارایی بیشتری خواهند داشت . ورزش حتی به مقدار کم ، اکسیژن بیشتری وارد بدن می کند و مغز نیز از اکسیژن کافی بهره مند می شود. به وسیله ورزش تحمل سالمند در انجام حرکات بدنی بیشتر شده و علایم تنبلی ، خستگی و بی حالی از بین رفته و مغز او برای انجام کارهای فکری و عملی آمادگی بیشتری پیدا می کند. یکی از مهمترین فواید ورزش ، کسب اعتماد به نفس بیشتر است که همواره افراد مسن را در برخورد با اجتماع استوارتر می کند. در بین تمامی ورزش ها از شنا به عنوان مفیدترین رشته یاد شده که همه افراد از سنین مختلف می توانند از آن لذت برده و از فواید بی شمار آن بهره مند شوند.

آب درمانی برای چه افرادی مضر است؟

آب درمانی برای سالمندان

به‌طور کلی تمام راهکارهای درمانی می‌تواند برای برخی افراد عوارض جانبی زیادی داشته باشد. از همین رو با توجه به خصوصیاتی که هر فرد دارد، بهترین روش برای او انتخاب می‌شود. به‌عنوان مثال افرادی که تب بالایی دارند، نباید از انواع روش‌های آبدرمانی استفاده کنند. زخم‌های باز یکی دیگر از مواردی است که فرد را از انجام آبدرمانی باز می‌دارد. این افراد تنها در صورتی می‌توانند از آبدرمانی استفاده کنند که با برچسب‌ها یا لباس‌های ضدآب روی زخم خود را پوشانده باشند.
بی اختیاری ادرار نیز از دیگر دغدغه‌هایی است که مانع از انجام آبدرمانی در افراد مختلف، خصوصا سالمندان می­شود. برخی از سالمندان هم­چنین دارای مشکلات تنفسی مانند آسم هستند. معمولاً پزشکان به این افراد توصیه می­کنند تا از آبدرمانی و روش­های درمانی مشابه بپرهیزند تا از بروز مشکلات جدی­تر در آن­ها جلوگیری شود.
در آب استخرها برای ضدعفونی کردن آن­ها معمولا از کلر استفاده می­کنند. فرد می­تواند به کلر آلرژی داشته باشد و با عوارض متعددی روبه­رو شود. در زنان باردار نیز آبدرمانی می­تواند مضراتی داشته باشد. در این افراد پیش از هر اقدامی مشورت با پزشک فرد الزامی است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.