روش های پرورش کودک خلاق

تصور بسیاری بر این است که خلاقیت استعدادی ذاتی است و نوزاد با آن یا بدون آن پا به دنیا می‌گذارد. اما درست همانند بهره‌ی هوشی، خلاقیت هم در همه‌ی بچه‌ها به یک اندازه نیست. خلاقیت بیش از آنکه ذاتی باشد مهارتی یادگرفتنی است و والدین می‌توانند آموختن آن را تسهیل کنند. خلاقیت کودکان فواید زیادی برای ذهن، احساسات و حتی سلامت جسمی آنها دارد. برای مثال تحقیقی نشان داده است که قدرت تخیل به کودکان کمک می‌کند تا بهتر با درد کنار بیایند. خلاقیت همچنین به آنها کمک می‌کند اعتماد به نفس بالاتر و یادگیری بهتری داشته باشند و مهارت‌های اجتماعی خود را پرورش بدهند. در این مقاله درباره‌ی خلاقیت کودکان و راه‌های پرورش آن بیشتر می‌خوانیم.

روش های پرورش کودک خلاق

خلاقیت کودک بر چه اصولی استوار می باشد؟

همان طور که مستحضر هستید؛ یکی از موارد مهم که والدین برای آن اهمیت زیادی قائل هستند، روش های پرورش کودک خلاق است که حتی حاضرند برای این کار هزینه های زیادی پرداخت کنند. به طور کلی خلاقیت کودک، استوار بر دو اصل کلی می باشد:
اصالت یکی از ویژگی ‌های خلاقیت می باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید که ایده هایی خلاق محسوب می ‌شوند که کاملاً جدید بوده نه اینکه مدل جدیدی از چیز های قدیمی باشد.
کارکرد ایده خلاق دومین ویژگی است. والدین باید توجه داشته باشند، که ایده ی آن باید کاربردی و در درجه سود دهی باشد. در واقع باید گفته شود فعالیتی به عنوان خلاقیت محسوب می ‌شود که توانایی برطرف کردن نیاز شخصی یا جامعه را داشته باشد.


اوج خلاقیت کودکان در چه سنی بیشتر است؟

به طور مشخص پرورش خلاقیت در کودکان در سن 4 تا 10 سالگی بیشتر است. کودکان در سنین دو سالگی نیز نشانه هایی از خلاقیت را از خود بروز می دهند.
در کودکان زیر 4 سال به دلیل عدم تمرکز و شناخت کافی از جهان پیرامون، نشانه های محسوسی از خلاقیت را مشاهده نخواهید کرد.
از این رو بسیاری از محققان و روانشناسان سن خلاقیت در کودکان را سن 4 تا 10سالگی می دانند. اوج خلاقیت در کودکان، معمولا سن 4 تا 5 سالگی است. این دوران حساس ترین دوران زندگی کودک، از نظر پرورش خلاقیت می باشد.
اهمیت سنین 4 الی 5 سالگی به این دلیل است که مراقبت و پرورش از یک کودک خلاق و تحمل رفتارها و حرکات او کار ساده ای نیست. از این رو پدرو مادر هایی که دوست دارند فرزند خلاق داشته باشند؛
ابتدا باید زمینه های رشد و افزایش خلاقیت کودکان را فراهم کرده؛ سپس صبر و ظرفیت لازم برای رویارویی با کودک خلاق را در خود بالا ببرند.

روش های پرورش کودک خلاق

روش های پرورش کودک خلاق

برای پرورش کودک خلاق باید عواملی را مورد توجه قرار داد تا بتوان یک کودک خلاق پرورش داد، پرستار کودک در منزل می تواند به شما برای پرورش کودک خلاق کمک کند.
در ادامه مطالب برخی از روش ‌های رشد کودک خلاق ذکر شده است:
1. والدین برای پرورش کودک خلاق باید اجازه دهند، که آن ها به طور آزادانه رویا پردازی داشته باشند و در اختراعات کودکان و نوشته های آن ها هیچ محدودیتی نباشد.
2. والدین باید در قانون گذاری انعطاف عمل پذیر کنند و اجازه دهند کودکان ترتیب فعالیت ‌ها را خودشان انتخاب کنند.
3. والدین نباید برای ارائه راه کار حل مسئله حاضر و آماده باشند. آنان باید فضای آزمون را برای کودکان آماده کنند و اجازه دهند که کودک مسائل را به روش خود و از طریق فکر و بینش خویش حل کند.
4. نباید برای کودکان فعالیت‌ های روزمره را چارچوب بندی کرد، باید به کودکان اجازه داده شود، اتاق خود را به سلیقه خود تزئین کرده حتی اگر مورد قبول والدین نباشد.
5. والدین باید سعی داشته باشند کودک خود را در راه رسیدن به نتیجه تشویق کنند، نه برای به دست آوردن نتیجه. در چنین مواقعی کودکی تلاشگرا پرورش می یابد نه نتیجه گرا.
6. برای پرورش کودک از فضا های طبیعی باید استفاده کرد، به طور مثال در یک گردش خانوادگی از کودک بخواهید روی زیر انداز دراز کشیده و آسمان ابری را مشاهده کند و برای خود تجسم کند که هر ابر شبیه چه چیزی می باشد.
7. اگر کودک شما به شغل خاصی علاقه دارد، شروع به جمع آوری وسایل مربوط به شغل کنید، به طور مثال اگر کودک شما به تجارت علاقمند می باشد، از پوشه، کارت ویزیت های قدیمی، ماشین حساب و دسته چک های باطله را برای او فراهم کنید و او را مانند تجار بزرگ که با این ابزار ها فعالیت می کنند، تشویق کنید و از کودک بخواهید مانند آن ها تقلید کند.
8. برای کودکان داستان سازی کنید. برای کودک خود کتاب هایی را تهیه کنید، که در کتاب شخصیت داستان فعالیت‌ ها را به طور متفاوتی انجام خواهد داد و همچنین می ‌توانید داستان هایی که پایان باز دارد را مطالعه کنید تا در طی آن بتوانید در مورد ادامه داستان با کودک خود صحبت داشته باشید. داستان زندگی مخترعان، مکتشفان و انسان های بزرگ از جمله این کتاب ها می باشند.
9. همان طور که می دانید یکی از مهم ترین ویژگی ‌های اشخاص بزرگ می باشد، که در زمان شکست رویا پردازی می کنند و با استفاده از خلاقیت خود یک راه تازه برای رسیدن به آرزو های خود می یابند. بنابراین والدین باید به کودکان بیاموزند که در زمان سختی نیز باید رویا پرداز باشند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.