مراقبت پوست کودکان

هنگام بوسیدن یا نوازش یک خردسال، طراوات و شادابی پوست او کاملا مشخص می‌شود. اما این زیبایی نیاز به مراقبت و نگه‌داری فراوانی دارد. نه تنها ضربه و زخم، بلکه حتی عواملی چون خورشید هم باعث آسیب جدی به پوست فرزندان‌ می‌گردند. گاهی این صدمات جبران ناپذیر خواهند بود و تا آخر عمر از بین نمی‌روند.
پوست کودکان پوست حساسی است. با این وجود این پوست حساس، مانند پوست آدم های بالغ در مواجهه با بسیاری شرایط فیزیکی قرار دارد که می تواند به آن آسیب برساند.

چرا پوست کودکان حساس است؟

برخلاف آنچه بسیاری از افراد گمان می کنند، پوست کودکان چند ساعت یا چند روز بعد از تولد کاملا تکامل پیدا می کند و دقیقا مانند پوست یک فرد بالغ کار می کند جز در ۳ مورد. مورد اول ملانوسیت ها یعنی سلول های تولید ملانین است که از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت می کنند. مورد دوم سیستم عروقی پوستی است که هنوز تکامل پیدا نکرده است و مورد سوم رطوبت است که چون هنوز پوست کودکان نمی تواند به اندازه کافی عرق تولید کند در نتیجه پوست به اندازه کافی مرطوب نمی شود.اما اینکه چرا گفته می شود پوست کودکان لطیف و حساس است برای آنکه پوست کودک و به ویژه نوزادان بیش از یک فراد بالغ به نسبت وزن به بدن در معرض آسیب است. به همین دلیل موادی که با پوست در ارتباط اند و نواحی ای از بدن که با بیرون ارتباط پیدا می کند اهمیت ویژه ای دارد چون مکانیسم سم زدایی و کلیه ها به اندازه یک فرد بالغ در نوزادان کامل نیست و ممکن است بدن به راحتی سموم و مواد آلرژی زا را به خود جذب کند.
افرادی که وظیفه ی نگهداری از نوزاد را به عهده داراند باید از پوست کودک به خوبی مراقبت نمایند. از جمله وظایف نگهدار نوزاد نیز رسیدگی به تمام امور بهداشتی کودک می باشد زیرا مراقبت از پوست کودک در بدوتولد کودک امری مهم می باشد. از این رو والدین باید از جوانب مختلف از جمله استفاده از لباس هایی که حساسیت زا برای کودک نیست و استفاده از شوینده های مناسب و متناسب با پوست کودک، مراقبت های لازم و کافی را انجام دهند.

استفاده از محصولات بدون عطر، رنگ و موادنگه‌دارنده

پوست بچه بسیار حساس است و باید به کمک محصولات موجود در بازار، از سلامت آن حفاظت کرد. این نکته‌ی درستی است اما نباید از نوع محصول انتخابی نیز غافل شوید. زیرا این کار ممکن است نتیجه‌ی معکوس بگذارد. پوست کودکان در مقابل مواد شیمیایی چندان مقاوم نیست. زیرا بدن آن‌ها لایه‌های پوستی نازک‌تری دارد و این مسأله باعث می‌شود مواد بیشتری جذب بدن شود.
به جز عارضه‌های سطحی، ورود مواد شیمیایی می‌تواند سبب تهدید سلامت فرزندان شما نیز بشود. از همین رو متخصصان پیشنهاد می‌دهند که شعار «کم هم زیاد است» را سرلوحه کارتان قرار دهید. برای همین تاجای ممکن باید به سراغ محصولاتی بروید که مواد افزوده‌ی کم‌تری دارند. در این صورت است که پسر یا دخترتان از عوارض جانبی در امان است.
حواستان به این نکته باشد که کالای بدون‌بو با جنس عاری از عطر مصنوعی یکی نیست. زیرا برخی محصولات از اسانس پوشاننده برای حذف بوی ترکیبات شیمیایی استفاده می‌کنند. این نوع اسانس باز هم برای برخی خردسالان یا نونهالان حساسیت‌زا خواهد بود. دامنه‌ی انتخاب شما وسیع است و می‌توانید به جای تولیدات کارخانه‌ای، به سراغ مواد طبیعی بروید.

از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

قرار گرفتن مستقیم درمعرض نور خورشید می‌تواند به پوست کودک شما آسیب برساند، زیرا اشعه ماوراءبنفش می‌تواند باعث سوختگی شود. به همین دلیل است که محافظت از پوست کودک در برابر تأثیرات اشعه ماوراءبنفش خورشید بسیار مهم است. پس به بچه‌هایتان لباس‌های مناسب بپوشانید و روی قسمت‌های باز پوستشان ضدآفتاب بزنید.
هنگام انتخاب کرم ضدآفتاب برای کودکان، ضدآفتابی را انتخاب کنید که دارای SPF حداقل 30 باشد و در برابر اشعه‌های UVA و UVB از پوست محافظت کند. همچنین از مصرف ضدآفتاب‌هایی که حاوی مواد شیمیایی مانند بنزوفنون، آووبنزون، PABA، هموسالات و متوکسی سینامات هستند خودداری کنید، زیرا باعث تحریک پوست می‌شوند.
در عوض، ضدآفتاب‌های حاوی روی یا تیتانیوم و مواد فعال معدنی را انتخاب کنید. از مصرف کرم ضدآفتاب برای نوزادان زیر شش ماه خودداری کنید، در عوض آنها را پوشانده و دور از آفتاب نگه دارید.

پوست کودک را مرطوب کنید

پوست خشک میان کودکان بسیار رایج است، زیرا پوست حساس کودک آب را ساده‌تر از پوست بزرگسالان از دست می‌دهد. به همین دلیل است که به‌عنوان والدین، یکی از وظایف شما این است که از همیشه مرطوب ‌بودن پوست کودکتان اطمینان حاصل کنید. یک مرطوب‌کننده بدون پارابن، فتالات، رنگ، GMOs، سولفات و بیسفنول-A انتخاب کنید.
اطمینان حاصل کنید مرطوب‌کننده‌ای که خریداری می‌کنید برای پوست حساس کودک شما ملایم بوده و از نظر علمی ثابت شده باشد که هیچ اثر نامطلوبی روی کودکان ندارد و بلافاصله بعد از هر حمام، روی دست‌ها، پاها و صورت‌شان از این مرطوب‌کننده‌ی مناسب بمالید.

شامپوی سر کودک

اولین نکته در انتخای یک شامپوی مناسب برای سر کودک این است که چشمان کودک را نسوزاند.
شامپوهایی که مواد قلیای در آن زیاد است سبب سوزش چشم کودک در حمام خواهد شد. استفاده از شامپوی بزرگسالان برای کودک به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا دارای مقدار زیادی مواد قلیایی می باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.