توان بخشی و فیزیوتراپی سالمندان

فیزیوتراپی سالمندان
توانبخشی و فیزیوتراپی سالمندان به افراد سالمند کمک می‌کند تا با تقویت عضلات و درمان ضعف بدن، بتوانند کارهای روزمره خود را با اعتماد به نفس بهتری انجام دهند.
دوره سالمندی یک فرایند طبیعی در زندگی است. با افزایش سن به تدریج تغییرات جسمی و روحی در انسان رخ می‌دهد. در این دوره از زندگی انواع بیماری‌های ستون فقرات، شکستگی لگن، آرتروز، سکته‌های مغزی، بیماری پارکینسون و انواع شرایط ناتوان کننده می‌تواند فرد سالمند را درگیر کند.
چگونه فیزیوتراپی برای سالمندان می تواند بهبود فعالیت های روزمره آنها را تسهیل کند؟
در حالی که برنامه ریزی برای سالمندان به عنوان یکی از اصلی ترین پرونده های بهداشتی مورد توجه در جوامع بسیاری است، فیزیوتراپی به عنوان یک روش تسکین درد و بهبود فعالیت های روزمره سالمندان نیز شناخته شده است. به طور خاص، فیزیوتراپی می تواند به سالمندان کمک کند تا به صورت عملیاتی، افزایش قابل توجهی در کیفیت زندگی خودشان تجربه کنند و به اندازه کافی مجهز شوند تا به سبک زندگی مستقل شان ادامه دهند.

تقویت عضلات در سالمندان و اثرات آن بر سلامت

افزایش سن با تغییرات عملکردی و فیزیولوژیکی در بدن انسان همراه است. این تغییرات می تواند باعث افزایش سستی، خستگی زودرس و بی ثباتی در افراد مسن شود که احتمال زمین خوردن را افزایش می دهد.
عوامل موثر در این مشکل از دست دادن توده عضلانی و در نتیجه کاهش قدرت عضلانی در افراد مسن است. کاهش قدرت و قدرت عضلانی، افزایش خستگی و ضعف در افراد مسن که به تدریج منجر به عدم تحرک می شود.
بی توجهی به بدن می تواند منجر به پیری زودرس شود و افرادی که فعالیت بدنی کمتری دارند بیشتر از افرادی که فعالیت بدنی بیشتری دارند در معرض ابتلا به انواع بیماری ها مانند: افسردگی، بیماری روانی، دیابت، بیماری قلبی و مرگ زودرس هستند.
بدون فعالیت و کار، انرژی انسان به سرعت تحلیل می رود. علاوه بر این، کم تحرکی می تواند منجر به پوکی استخوان، خشکی مفاصل و تسریع سرعت تحلیل رفتن عضلات شود که می تواند منجر به ناتوانی بیشتر در افراد مسن شود.
هر گونه بیماری حاد یا عارضه مزمن در سنین بالاتر می تواند پیشرفت ناتوانی فرد را تسریع کند. بنابراین هر عاملی که حرکت را محدود می کند مانند درد، عدم تعادل، سرگیجه، بیماری قلبی و غیره باید درمان شود تا از عوارض بعدی جلوگیری شود.

توان بخشی و فیزیوتراپی سالمندان


مزایای جسمی فیزیوتراپی سالمندان

علاوه بر مزیت هایی که برای فیزیوتراپی سالمندان ذکر شد، خود عمل فیزیوتراپی نیز می‌تواند تاثیرات مثبت بسیاری بر جسم افراد سالمند داشته باشد که در این بخش می‌خواهیم به بررسی برخی از این تاثیرات مثبت بپردازیم.

- انجام دادن کارها به تنهایی بعد از توان بخشی
پس از اینکه سالمندان فیزیوتراپی شدند، در بسیاری از موارد می‌توانند کار های شخصی خود را به تنهایی انجام داده و نیاز به کمک سایر اعضای خانواده نداشته باشند.

- بهبود درد در ناحیه ی کمر
سالمندانی که بر اثر حادثه‌ای دچار آسیب‌دیدگی در کمر شده‌اند و یا به علت کهولت سن، درد شدیدی را در کمر خود حس می‌کنند، می توانند به وسیلۀ فیزیوتراپی، بخشی از درد در ناحیۀ کمر خود را بهبود ببخشند.

- کاهش درد و افتادگی در سالمندان
کاهش درد، افتادگی و اصلاح کاهش تعادل از مسائل شایع در سالمندان است که با فعالیت‌های فیزیکی و تمرینات دقیق فیزیوتراپی کاهش یافته و بهبود پیدا می‌کنند. تمرینات افزایش تعادل، تمرینات خفیف و تمرینات قوی‌سازی، مهارت‌های رفتاری و روان‌شناسی بر افتادگی و کاهش درد در میان سالمندان، تأثیر مثبت دارند.

- توانبخشی به عضلات پا و زانو
بسیاری از سالمندان پس از افزایش سن، دچار درد در نواحی مختلف پاهای خود می شوند و همین موجب می‌شود نیاز به عصا پیدا کرده و یا در رفت و آمد و حرکت خود دچار مشکل شوند. فیزیوتراپیست‌های متخصص ما در هوم‌کا با ارائه‌ تمرینات ویژه به سالمندان، آن‌ها را در بازگشت توانایی به عضلات پا و زانو هایشان کمک می‌کنند. درخواست خود را رایگان ثبت کنید.

- افزایش تعادل و هماهنگی حرکات در سالمندان
افزایش تعادل و هماهنگی در سالمندان با تمرینات فیزیوتراپی ، بهبود می‌یابد و سبب کاهش احتمال افتادگی در بین آنان می‌شود. تمریناتی که تعادل را بهبود می‌دهند، فعالیت‌های تعادلی و تمرین تعادل بیشتر مانند ایستادن با پاهای در هم، صندلی نشستی، وزنه‌های خفیف در دست‌ها و تمرینات ایستادگی با کمک ماهیچه‌های قویتر، در تعریف بالینی خود دارند.

بیماری هایی که توسط فیزیوتراپی می تواند تا حدودی بهبود پیدا کند شامل موارد زیر می شوند:

فیزیوتراپی سالمندان

برخی از عوارض بیماری فلج مغزی می تواند توسط فیزیوتراپی بهبود پیدا کند.
البته این بسته به نوع فلج مغزی نیز دارد که در جلسات اول و دوم معاینه مشخص شده و تعداد جلسات لازم برای بهبودی آن تا حدودی مشخص می‌شود. فیزیوتراپیست‌های ما در هوم‌کا برای بیماری‌های سخت قول درمان کامل را نمی‌دهند اما تا جای ممکن به بهبود افراد کمک می کنند.

بیماری ام اس
فیزیوتراپی یکی از مهم ترین عوامل در کمک به افراد مبتلا به بیماری ام اس است. کارهایی که یک فیزیوتراپ می تواند انجام دهد شامل افزایش تحرک بیمار و کمک به تقویت عضلات در فرد مبتلا به ام اس است.

موثر برای بیماری های آلزایمر، دیابت و پارکینسون
درمان بیماری پارکینسون توسط فیزیوتراپی به این صورت است که به انعطاف پذیری عضلات و مفاصل افراد می کند.

تسریع طول دوره ی درمان درد در بیماران بعد از عمل جراحی
فیزیوتراپی برای برگشت سریع‌تر افراد به روال زندگی عادی بعد از عمل جراحی می‌تواند موثر واقع شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.