سینوزیت در سالمندان و علائم آن

سینوزیت در سالمندان و علائم آن
سینوزیت چیست؟

سینوس‌ها حفره‌های مملو از هوا در استخوان‌های جمجمه و صورت هستند. هر عاملی که موجب پرشدن و گرفتگی آن‌ها توسط موکوس یا چرک شود، سینوزیت در سالمندان ایجاد خواهد کرد. چون از نظر آناتومیک تخلیه ترشحات سینوس کاملا ممکن نیست عموما التهاب سینوسها به آسانی خوب نمی‌شود و در موارد زیادی به سینوزیت مزمن تبدیل میشود.

علائم سینوزیت در افراد مسن

سینوزیت یک مشکل شایع در تمام افراد است، اما در سالمندان ممکن است عوارض بیشتر و شدیدتری ایجاد کند. سینوزیت به عنوان التهاب و التهاب مویرگ‌های پاراناسال شناخته می‌شود که به طور معمول ناشی از عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی است. این بیماری می‌تواند علائم متنوعی در سالمندان ایجاد کند که می‌تواند زندگی روزمره آنان را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم سینوزیت در سالمندان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد و فشار در منطقه چشمان و یا پیشانی: سینوزیت معمولاً با درد و فشار در مناطقی مانند چشمان و پیشانی همراه است که می‌تواند در سالمندان به عنوان درد سر و صورت تجربه شود.
  • علائم تنفسی: سالمندان ممکن است مشکلات تنفسی مانند سرفه، خشکی حلق و بزاق چسبناک تجربه کنند.
  • تب و خستگی: سینوزیت می‌تواند با تب و خستگی همراه باشد که بر سلامت عمومی سالمندان تأثیر منفی می‌گذارد.
  • تغییر در بوی و طعم: از دیگر علائم سینوزیت در سالمندان تغییر در بوی و طعم مواد غذایی است که می‌تواند اشتهای آنان را کاهش دهد.
  • تغییرات در دید: سالمندان ممکن است مشکلات دیدی مانند مات شدن چشمان یا دید از دست دادن تا حدی را تجربه کنند.
سینوزیت در سالمندان و علائم آن

۶ درمان خانگی سینوزیت در سالمندان

در ادامه ۶ راه درمان سینوزیت در سالمندان که می‌توان در منزل انجام شود را بررسی می‌کنیم:
  1. استراحت کافی جهت درمان سینوزیت در سالمندان
    استراحت کافی باعث مبارزه با عفونت‌ها و افزایش سرعت بهبودی سینوزیت در افراد و سالمندان می‌شود.
  2. مصرف مقدار زیاد مایعات
    مصرف مایعات مانند آب و آب میوه به ترشح مخاط رقیق و بهبود تخلیه بینی کمک می‌کند. از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل خودداری کنید. همچنین مصرف الکل می‌تواند باعث بدتر شدن ورم سینوس‌ها و بینی شود.
  3. مرطوب کردن حفره‌های سینوسی
    برای این کار می‌توانید از آب جوش استفاده کنید. یک حوله بر سر خود بگذارید و بخار آب جوش را استنشاق کنید. این کار به بهبود درد و تخلیه مخاط کمک می‌نماید.
  4. کمپرس گرم بر روی صورت: یک حوله گرم و مرطوب را بر روی نواحی اطراف بینی خود از قبیل بینی، گونه و چشم‌های خود بگذارید.
  5. شستشوی مجرای تنفسی: مجراهای تنفسی خود را بوسیله محلول‌های مخصوص این کار شستشو دهید. اینکار به باز شدن مجرای تنفسی در افراد و سالمندان کمک می‌کند.
  6. استفاده از بالشت بلندتر در زمان خواب: هنگام خواب سر خود را بالاتر از حد عادی بگذارید تا احتقان شما کم شود.

سینوزیت در سالمندان و علائم آن

انواع سینوزیت در سالمندان

سینوزیت را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. حاد، تحت حاد و مزمن طبقه بندی که بستگی به مدت بیماری دارد.


سینوزیت حاد

سینوزیت حاد باکتریائی، به عفونت حفرات سینوس گفته می‌شود که به باکتری آلوده شده اند، بیماری سینوزیت عموماً پس از یک سرماخوردگی، حملات حساسیت و با تحریک توسط آلوده کننده‌های محیطی در افراد و سالمندان ایجاد خواهند شد. تشخیص و درمان این بیماری برخلاف سرماخوردگی و یا حساسیت، با پزشک بوده و نیاز به آنتی بیوتیک دارد. مدت بیماری سینوزیت حاد زمانی کمتر از ۲ هفته از شروع اولین علائم را سپری می‌کند.

سینوزیت تحت حاد

مدت زمان این بیماری از دو هفته تا دو ماه متغیر می‌باشد.
احساس پری یا فشار به شکل خفیف روی سینوس مبتلا که گاه با تندرنس همراه است. وجود ترشح از بینی به صورت یک طرفه یا دوطرفه که عموما چرکی است و به رنگ سبز یا زرد است. تب خفیف که در بعضی از بیماران هست. عموما شدت تب بالا نیست و کمتر از ۳۸٫۳ درجه سانتیگراد می‌باشد.

سینوزیت مزمن

اگر مدت این بیماری از ۲ ماه بیشتر شود سینوزیت مزمن نام دارد.
علائمی مانند ترشح چرکی از بینی و ترشح مداوم یا منقطع پشت حلق در اکثر بیماران دیده می‌شود ولی تب و درد روی سینوس یا تندرنس یا سردرد عموما وجود ندارد. در سینوزیت مزمن، التهابی یکنواخت و ملایم در سینوس وجود دارد که به علت دفع مداوم ترشحات عموما احساس پری یا درد در ناحیه مبتلا ایجاد نمی‌کند. شاید بتوان تنها علائم سینوزیت مزمن را ترشح از بینی یا پشت حلق و از دست رفتن حس بویایی دانست. سینوزیت مزمن همیشه بعد از ابتلا به سینوزیت حاد و تحت حاد به وجود می‌آید.

سینوزیت در سالمندان و علائم آن

پیشگیری از سینوزیت در سالمندان

  • دوری از دود سیگار و هوای آلوده: سیگار و سایر آلاینده‌ها باعث التهاب ریه و مجاری تنفسی می‌شود.
  • اجتناب از عفونت تنفسی: از ارتباط با افراد سرماخورده خودداری کنید و دستان خود را مرتب با آب و صابون بشویید.
  • مدیریت دقیق آلرژی جهت پیشگیری از سینوزیت در سالمندان: برای مدیریت و بهبود آلرژی خود و کاهش شدت آن با پزشک خود مشورت کنید.
  • استفاده از مرطوب کننده‌ها و دستگاه بخور: اگر هوای درون خانه شما خشک است، اضافه کردن رطوبت به هوا می‌تواند از ابتلا به سینوزیت پیشگیری نماید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.