زونا در سالمندان و درمان آن چیست؟

زونا در سالمندان و درمان آن چیست ؟
زونا در سالمندان به نوعی از بیماری های عفونی عصب و پوست اطراف آن اطلاق می شود که در اثر فعالیت مجدد ویروس آبله مرغان در فردی که قبلا به آن مبتلا شده است، ایجاد می شود. اگر فردی در طول زندگی خود به آبله مرغان مبتلا شده باشد، حدود 10 تا 20 درصد احتمال ابتلا به زونا وجود دارد و با افزایش سن این احتمال افزایش می یابد.
زونا که در اصطلاح پزشکی هرپس زوستر نام دارد، می تواند به ریشه یکی از اعصاب شما وارد شود و منتظر بماند تا دوباره فعال شود. پژوهش ها نشان می دهد از هر چهار نفر، یکی از آن ها در طول زندگی خود به زونا دچار خواهد شد. زمانی که ویروس هرپس زوستر پس از سال ها فعال می شود، منجر به ایجاد بیماری می شود. در این مقاله به بررسی بیماری زونا در سالمندان، علائم و روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

بیماری زونا در سالمندان چیست؟

امکان مبتلا شدن سالمندان به بیماری زونا از سایر گروه‌ها بیش‌تر است. اما چرا این بیماری تاثیر بیش‌تری بر آن‌ها دارد؟ اصلا بیماری زونا چیست و چگونه به آن مبتلا می‌شوند؟

زونا در سالمندان و درمان آن چیست ؟

اغلب افراد آبله مرغان را تجربه می‌کنند. پس از درمان بیماری، چیزی که به‌نظر می‌رسد این است که بیماری به‌کلی ریشه‌کن شده، اما ویروس آن در گره‌های عصبی پوست به صورت غیر فعال، زنده ‌می‌ماند. از طرفی با افزایش سن قدرت سیستم ایمنی بدن کاهش یافته و استرس افزایش می‌یابد. این عوامل دقیقا موجب فعال شدن ویروس زونا شده و شما شاهد ضایعات پوستی و نواری از تاول‌ها در یک طرف بدن سالمند خواهید بود که نشان دهنده ابتلا به زونا است.
ممکن است با دیدن علائم زونا در بدن سالمند بترسید و نگران شوید اما باید بدانید این بیماری کشنده و خطرناک نیست. علائم بیماری بیش‌تر در صورت، گردن، شکم و پشت و به‌طور کلی نواحی از بدن سالمند که با یک رشته عصبی پوشیده شده‌اند ظاهر می‌شود.

انتقال بیماری زونا در سالمندان

این ویروس نیز مانند ویروس آبله مرغان مسری است. به عبارت دیگر تماس بدن یک فرد سالم با مایعی که در اثر پارگی از تاول بیمار خارج می شود می تواند باعث ابتلای او به این بیماری شود. البته برای افرادی که هنوز به آبله مرغان مبتلا نشده اند به صورت آبله مرغان ظاهر می شود.
به همین دلیل بهتر است نواحی زخم جهت جلوگیری از سرایت بیماری پوشانده شود سالمند بیمار در این وضعیت نیازمند مراقبت ویژه است چراکه شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد شما نیز می توانید با استخدام پرستار سالمند می‌توانید به او در شرایط بیماری کمک کنید.


چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به زونا هستند؟

هرکسی که آبله مرغان داشته باشد در خطر ابتلا به زونا است. اما این خطر با افزایش سن بیشتر می‌شود. زونا بیشتر در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به زونا هستند. این بیماری شامل کسانی می شود که:

  1. ابتلا به بیماری‌های سیستم ایمنی مانند HIV هستند.
  2. انواع خاصی از سرطان داشته باشند.
  3. داروهایی مصرف می‌کنند که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند، مانند کورتیکواستروئیدها و داروهایی که بعد از پیوند عضو مصرف می‌شوند.
  4. هنگامی که دچار عفونت یا استرس هستید، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد. این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به زونا را افزایش دهد.

علائم بیماری زونا چیست؟

زونا در سالمندان و درمان آن چیست ؟

برای برخی افراد، علائم خفیف است، در حالی که برای برخی دیگر درد می‌تواند شدید باشد. زونا معمولاً فقط در یک طرف بدن یا صورت در یک ناحیه کوچک ایجاد می شود، علائم عبارتند از:

  • سوزش، سوزن سوزن شدن یا بی حسی پوست.
  • احساس ناخوشی، لرز،تب، ناراحتی معده یا سردرد.
  • پوستی که به لمس حساس است.
  • خارش خفیف تا درد شدید.
  • تاول های پر از مایع.
  • مشکلات بینایی
  • مشکلات شنوایی
  • سکسکه

آیا بیماری زونا در سالمندان خطرناک است؟

ابتدا افرادی که احساس درد می کنند و قرمزی در نزدیکی چشم خود می بینند باید فورا به متخصص مراجعه کنند. زیرا اگر زونا نزدیک چشم درمان نشود می تواند باعث آسیب دائمی به چشم شود. علاوه بر این، درمان زودرس زونا در سالمندان بسیار مهم است. بنابراین افرادی که مشکوک به زونا هستند باید بدون اتلاف وقت توسط متخصص معاینه شوند.

آیا می‌توان از زونا در سالمندان پیشگیری کرد؟

واکسنی به نام شینگریکس به پیشگیری از زونا و عوارض آن کمک می‌کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند که بزرگسالان سالم بالای 50 سال، واکسینه شوند.

مراقبت‌های پس از بیماری زونا

بعضی از اثرات بیماری، پس از درمان نیز در بدن باقی می‌مانند. نمونه آن جای زخم‌های ناشی از خاراندن تاول‌ها است. پس بهتر است در طول بیماری به تاول‌ها دست نزنید و مراقب باشید به آن‌ها آسیب نرسد. در بعضی از افراد پس از درمان، بدن دوباره تاول می‌زند. در این شرایط هرچه سریع‌تر باید باید به پزشک مراجعه شده و درمان حاصل شود؛ زیرا ممکن است علائم بیماری در نواحی حساس بدن مثل چشم و گوش نیز پدیدار شده و به این اندام‌ها آسیب برساند. اگر بیمار پس از درمان، در نواحی مختلف بدن خود احساس درد دارد باید توسط پزشک معاینه شده و درمان مناسب اعمال شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.