بی اختیاری ادراری در سالمندان ، علل و درمان

بی اختیاری ادراری در سالمندان ، علل و درمان

بدون شک بی اختیاری ادراری در سالمندان اثرات عمیقی بر سلامت جسمی و روانی آنان میگذارد. افزایش شیوع عفونت ادراری ، زخم بستر، زمین خوردن همراه با شکستگی ران و لگن ،افسردگی و محدود شدن روابط اجتماعی از مهمترین عوارض بی اختیاری ادراری در سالمندان است
بی اختیاری ادرار زمانی اتفاق می افتد که فرد به طور تصادفی ادرار را نشت می کند. این ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد ، اما در افراد مسن ، به ویژه در افرادی که دارای واژن هستند ، بسیار شایع تر است. هنگامی که فرد ادرار می کند ، ماهیچه های مثانه آنها سفت می شوند تا ادرار را وارد مجرای ادرار کنند. سپس ماهیچه های اطراف پیشابراه شل می شوند تا ادرار از بدن خارج شود. وقتی این ماهیچه ها بدون هشدار شل می شوند ، بی اختیاری رخ می دهد.

علت های بی اختیاری در سالمندان چیست؟

بی اختیاری ادرار در سالمندان دلایل مختلفی دارد که این علت ها شامل:

  1. دوز های زیاد ویتامین c
  2. شیرین کننده های مصنوعی
  3. بیماریهایی مانند دیابت، ام اس، پارکینسون، آلزایمر
  4. مصرف نوشیدنی هایی مانند الکل، کافئین
  5. ضعف عضلات لگن
  6. بزرگ شدن پروستات
  7. افتادگی اندام لگن
  8. ضعف مثانه سالمند
  9. مصرف دارو های قلب، فشار خون و شل کننده عضلات
  10. سنگ مثانه


عوارض بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادراری در سالمندان ، علل و درمان

عوارض بی‌اختیاری ادرار مزمن عبارتند از:

  • مشکلات پوستی: بثورات، عفونت‌های پوستی و زخم‌ها می‌توانند در پوست نواحی که دائما مرطوب هستند، ایجاد شوند.
  • عفونت‌های دستگاه ادراری: بی‌اختیاری ادراری خطر ابتلا به عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری را افزایش می‌دهد.
  • تأثیر بر زندگی شخصی: بی‌اختیاری ادرار می‌تواند روابط اجتماعی، کاری و شخصی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.


انواع بی اختیاری ادرار در سالمندان

بی اختیاری ادرار در سالمندان انواع مختلفی دارد که شامل:
  • بی اختیاری فوریتی
بی اختیاری فوریتی یعنی هنگامی که سالکمد ادرار خود را قبل از رسیدن به دستشویی در هنگام رفتن دفع میکند. این بی اختیاری در سالمندان بعد از سکته مغزی، زوال عقلی و آلزایمر اتفاق می افتد.
  • بی اختیاری عملکردی
بی اختیاری عملکردی در سالمندان زمانی اتفاق می افتد که فرد مسن به دلیل وجود بیماری هایی همچون روماتیسم، سکته مغزی و.... نمیتوان خود را به سرعت به دستشویی برساند و در هنگام رفتن ادرار میکند. فرد سالمند معمولا ادرار خود را حس میکند اما نمی تواند به موقع خودش را به سرویس بهداشتی برساند.
  • بی اختیاری استرسی
معمولا بی اختیاری استرسی زمانی اتفاق می افتد که فشار زیادی به مثانه وارد شود و سالمند در هنگام ورزش کردن، بلند کردن اجسام سنگین، سرفه و.... ناخودآگاه ادرار میکند. حتی در بعضی از مواقع بسیاری از سالمندان به دلیل ضعف عضلات مثانه در هنگام بلند شدن یا نشستن ادرار میکنند.


درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان

درمان پس از تشخیص نوع بی اختیاری ادراری انجام میشود وبسته به شرایط هر فرد و بیماریهای همراه در وی متفاوت است. در بسیاری از موارد ابتدا باید بیماریهای قلبی ، دیابت و بیماریهای سیستم عصبی درمان شوند . چنانچه پس از کنترل بیماریهای فوق همچنان بی اختیاری ادراری تداوم داشته باشد با توجه به نوع بی اختیاری ادراری در مورد درمان آن تصمیم گرفته میشود.

بی اختیاری ادراری در سالمندان ، علل و درمان

پایه اصلی درمان در افراد سالمند رفتاردرمانی یا (behavior therapy) است که بدون عارضه و قابل تحمل می باشد . توجه به شیوه مصرف مایعات ، با فواصل منظم ادرار کردن ، تخلیه کامل ادرارو تمرینات کگل جزو این دستورات درمانی هستند.
در مورد عدم پاسخ درمانی قابل قبول با شیوه فوق ، درمان های دارویی شروع میشوند. انواع داروهایی که برای سالمندان استفاده میگردد مشابه جوانان بوده و فقط دز دارو با توجه به بیماریهای همراه در آنان تنظیم میگردد.
انتخاب درمانهایی جراحی معمولا با توجه به درجه ناتوانی جسمی و وجود بیماریهای همراه نیاز به احتیاطات ویژه ای دارد و بنا به ضرورت انجام میگردد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.