تاثیر تنهایی در سالمندان

 تاثیر تنهایی در سالمندان
سالمندان شرایطی دارند که در نهایت موجب تنهایی آنها میشود. این عزیزان با هزار زحمت فرزندان خود را بزرگ میکنند و در نهایت آنها تشکیل خانواده میدهند و پدر و مادر خود را تنها میگذارند. رفته رفته با بزرگ شدن شهرها و سخت شدن اوضاع اقتصادی از وقت و انرژی افراد نیز کاسته میشود و کمتر میتوانند به عزیزان سالمند خود سر بزنند. این شرایط به علاوه از دست دادن همسر، انواع بیماریها و ناتوانیهای جسمی در سالمندان موجب احساس تنهایی در آنها میشود.

احساس تنهایی در سالمندان

گاهی احساس تنهایی در سالمندان آنقدر زیاد میشود که دچار شرایط روحی سختی میشوند و دیگر قادر به اداره زندگی خود نیستند. این سالمندان معمولا دچار افسردگی ناشی از تنهایی میشوند و هیچ شور و شوق و تمایلی برای ادامه زندگی در آنها دیده نمیشود. آنها نمیتوانند سرگرمی برای خود ایجاد کنند و همین امر رفته رفته آنها را پژمرده تر میکند. چه بسا عمر آنها هم کوتاهتر میشود. در واقع خود به استقبال مرگ میروند.

 تاثیر تنهایی در سالمندان

با استفاده از روش های زیر می توان به برطرف نمودناحساس تنهایی در سالمندان کمک نمود:

سالمندان را تنها نگذارید

اگر والدین سالخورده‌ای دارید که به تنهایی زندگی می‌کنند، حتماً ملاقات با آنها را در برنامه هفتگی خود قرار دهید. سعی کنید چند بار در هفته به او سر بزنید و در صورت نیاز چیزی به او بدهید. همچنین روزی یک بار با او صحبت کنید تا متوجه وضعیت او شوید. شما همچنین می توانید برای او سرگرمی ایجاد کنید. برای او یک گوشی هوشمند بخرید، او را در کانال ها و گروه های شاد قرار دهید، کانال های تلویزیونی شاد و جالب را برای او فراهم کنید، برای عزیزتان حیوان خانگی مانند گربه یا طوطی بخرید و به او بسپارید. گلدان های بزرگ و کوچک برای اوبخرید یا در باغچه بکارید تا بتواند از گل ها مراقبت کند.

 تاثیر تنهایی در سالمندان

بزرگترها را به برقراری ارتباط با دوستان تشویق کنید

داشتن یک دوست و گذراندن وقت با او یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت روحیه، نه فقط برای سالمندان، بلکه برای افراد در هر سنی است. افراد مسن معمولاً به روش های مشابه فکر می کنند و یکدیگر را بهتر درک می کنند. در این صورت سالمندان احساس می‌کنند که تنها نیستند و افرادی در موقعیت‌های مشابه خودشان هستند که باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشند، دوری از فرزندانشان کمتر درد داشته باشند و توقعاتشان را از فرزندانشان پایین بیاورند.
بسیاری از سالمندان به دلیل شرایط پزشکی خود نیاز به استخدام پرستار دارند. رفتار صحیح پرستاران با سالمندان می تواند به طور مستقیم بر بهبود روحیه و وضعیت جسمانی سالمندان تأثیر بگذارد. پرستاران نباید باعث شوند که افراد مسن احساس ضعف و ناتوانی کنند. آنها باید تلاش کنند تا افراد مسن بپذیرند که پرستاران می توانند در انجام کارهای روزانه به آنها کمک کنند. پرستاران همچنین باید سعی کنند از طریق گفتگو و تعامل اجتماعی، احساس تنهایی را در سالمندان کاهش دهند.
می توانید سالمندان را به یک مهمانی ببرید یا با دوستان خود بنشینید. این به آنها کمک می کند در موقعیت های مختلف قرار بگیرند و با افراد مختلف صحبت کنند. آنها همچنین ممکن است دوستان جدیدی پیدا کنند و در نهایت کمتر احساس تنهایی کنند. افراد مسن ممکن است به دلیل کهولت سن خود را از بسیاری از گروه ها بیگانه ببینند. این باعث الهام بیشتر آنها می شود و به آنها امکان می دهد با گروه های مختلف ملاقات کنند.

رفتار با سالمندان تنها

در مراودت و رفتار با سالمندان تنها باید به نکاتی توجه کنید تا آنها را دلخور و دلشکسته نکنید. به این موارد اشاره میکنیم:
  • سالمندان از احترام بالایی برخوردارند. هنگام رفتار با آنها باید مراقب باشیم با آنها مانند کودکان رفتار نکنیم و شان و منزلت آنها را حفظ کنیم.
  • در برخورد با سالمندان باید احترام آنها را حفظ کرده و با آرامش و ملایمت با آنها رفتار کرد.
  • مراقب باشید حس دوست داشتن سالمند جای خود را به احساس ترحم ندهد، سالمندان نیازی به دلسوزی ندارند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.